Nu har det börjat :)

Ja nu är det igång, både mitt tecknande och skolan, det känns jättekul och så himla härligt. ÅÅÅ!! jag vill bara lära mig allt nu, det är så frustrerande att gå på en skola där alla elever utom de som pluggar samma linje som mig är döva eller hörselskadade. Jag har aldrig varit i en sån här situation där jag är så hadikappad språkmässigt förrut, jag har ju alltid varit den som vågat prata engelska när andra är tveksamma till sin förmåga, ja jag vågade ju till och med kasta mig in i tyskan när jag flyttade dit. Och det här, ja det är nästan samma sak. Jag har verkligen blivit totalt inkastad i teckenspråket och de dövas värld. När jag kom hit i söndags kunde jag i princip bara några få (kanske max 10 tecken, som inte var särskilt användsbara i vardagslivet, typ taxi, katt och hund :P) tecken, ja de enda bokstäverna jag kunde var att stava mitt namn. Men nu kan jag redan mycket mer och det är bara tisdag. Jag kan faktiskt säga hela meningen "Jag heter Clara (och stava namnet)"!! Jag är stolt. Dock har jag inte fått något persontecken än.

Ett persontecken är ett tecken som används ungefär som ett namn, man tecknar tecknet istället för att bokstavera hela namnet varje gång. Och vad du får för persontecken beror på hur du är som person. Josephine i min klass har t.ex. tecknet för ögonfrans som persontecken eftersom att hon har så långa ögonfransar. Inte för att hennes ögonfransar har så mycket med hennes personlighet att göra men det är ju något som är speciellt för henne iaf! Jag är jättenyfiken på vad jag kommer att få för ett persontecken, vår svenskalärare sa att de ibland har "dop" inne i Aulan för de som får sitt persontecken. Ja just det, en annan grej, dessa persontecken är ungefär som namn, eller ja, de är som namn och ska inte bytas, det är som att byta namn!!

När det gäller rummet så är det top notch!! Verkligen, mycket bättre än i skinnsberg och jag har fått det ganska fint faktiskt :) Och egen toa och dusch är superhärligt, det är ju som en egen liten lägenhet, större än flera av vännernas studenrum hemma i Uppsala. Men hörrni nu ska jag nog ta och knyta mig i min stora dubbelsäng (2 90sängar ihopskjutna, men ändå :P) Det är ännu en dag imorrn.

Ha det underbart. PÅ återseende!

Kommentarer
Postat av: Sofia

Jaag vill komma o hälsa på!!

2009-08-26 @ 16:09:00
URL: http://sofiashemliga.blogg.se/
Postat av: Camilla

Häftigt det där med nya teckennamnet =)undrar vad du kan få =)



härligt att det verkar bra där uppe =)puss

2009-08-27 @ 08:47:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0