Tecknade Figurer

Eller nja, kanske inte direkt tecknande figurer, men iaf tecknande människor och många också. Tror faktiskt att ca hälften av alla som går på skolan är döva eller hörselskadade, det är lite spännandem för ibland glömmer jag bort att det är så många, enda tills jag ser mig själv hamna i en situation (typ vi frukostbordet) och alla omkring mig är just döva eller hörselskadade. Det är då man inser hur himla bra det skulle vara om man faktiskt var bättre på teckenspråk och inte behöver vända sig till Johanna, Josephine eller Heidi och be dem översätta vad som sägs eller vad jag vill svara. Men sägas skall att de flesta döva (speciellt de som är lite äldre, typ över 25) ä'r jätteduktiga på att teckna sakta och att göra sig så tydliga som möjligt. Och när jag inte förstår och ser ut som den fågelholk jag så ofta är i dess kretsar, då ser de lite bekymrade ut och tecknar väldigt sakta bokstäverna i det ord som de vill säga, så att jag iaf har en chans att förstå. Men oftast slutar det iaf med att jag ropar på någon av de tre som är nämnda däruppe och ber om hjälp.

Idag har jag haft en lagom kul dag, det har i och för sig varit trevlig men fruktansvärd ändå, det har bara regnat och regnat och regnat (*gör tecknet för regn* för jag kan det nu :P) Vi gick ner till Leksand (ca4-5km) för att spela brännboll, spelade brännboll och åt mat i spöregn, som tur va slapp vi gå tillbaka eftersom vår lärare Q (han heter egentligen Gunnar, men av någon anledning är hans persontecken Q, så han kallas för Qunnar eller Q även av de hörande) till slut bestämde att det var dags att bryta. När jag kom tillbaka till skolan var jag himla kall och blöt eftersom min regnjacka tydligen inte var tät, så jag tog en varm bastu med några andra tjejer bl.a. Josephine och Johanna, och sedan en lång varm dusch, innan middagen och kvällen aktiviteter. Dessa bestod av att spela lite spel, bl.a Uno, Cluedo, Maffialeken och Monopol. Jag spelade dock bara Uno, det bara blev så att jag fastnade där. Det var väldigt trevligt och genom Uno är jag nu väldigt säker på hur man tecknar färgerna röd,gul,grön och blå (alla dessa är ju med i Uno :P) Och det är ju bra :D Andra färger jag kan teckna är lila, vit och svart. Så se där, snart kan jag nästan teckna hela färgskalan och jag har bara bott här sen i söndags :) Jag gör framsteg!!

Imorgon har jag ingen aning om vad vi ska göra men förmodligen blir det något spännande som innehåller ännu mer teckenspråk! Men nu är jag så trött i huvudet efter dagens strapatser och tecknande att jag verkligen måste sova.

På återseender!! 

Kommentarer
Postat av: Stina

jag kikar förbi, men nu har jag utvecklingsstudier! hoppas du har det bra, puss

2009-08-27 @ 13:12:55
Postat av: Camilla

Tjoo sötnos... hoppas det går bra upp i dalarna - dags att uppdatera bloggen igen! Är nyfiken på vad som händer =)kramis

2009-09-01 @ 12:40:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0