Nu börjar det bli allvar!

Ja, det är faktiskt allvar nu, jag har börjat skolan på riktigt. Fått läxor och haft min första teckenspråkslektion och dövrealia lektion, det var kul och spännande, men nu är jag så trött i hhuvudet efter all ny information att jag har spränghuvudvärk, och jag borde verkligen sova och inte skriva i bloggen, men eftersom jag aldrig tycks ha tid att skriva eftersom det jämt är någon aktivitet, så skriver jag nu.

Igår fick vi reda på att Göran, vår svenskalärare, var vår klassföreståndare. Det kändes skönt på ett sätt eftersom Göran är hörande precis som oss och har svenska som modersmål och inte heller är så bra på teckenspråk så därför kan vi ta de problem som finns med honom på svenska :) skönt. Vi fick också i läxa att läsa ut en bok som han gav oss, jag fick en som heter "morden på Rue Morge" eller nåt i den stilen, det verkar jättetråkig, men den är väldigt tunn och Göran trodde inte det skulle ta mer än en timme att läsa.
Sen på kvällen igår var jag och hälsade på Evelina i Insjön (efter att jag, Josephine och Robin varit duktiga och gått med stavar på Friskvården efter brännbollen, vi var faktiskt ute i 45 min! ) Det var jättemysigt och pittoreskt hos Eve, och det var härligt att träffa henne igen. Jag tycker så mycket om dig Evelu!!

idag har det varit en supertuff dag, teckenspråk hela dagen och sista lektionen på eftermiddagen dövrealia, allt med döva lärare på teckenspråk och vi hade bara tolk första och sista timmen... man blir så fruktansvärt utmattad av att försöka förstå ett språk man inte kan, men oj så kul det är. När man väl inser att ett tecken har satt sig då blir man så nöjd, så nöjd. Eller iaf jag :P


I fredags spelade vi brännboll hela dagen, det gick dock inte så bra för mitt lag, även om vi spelade med lärarna, vi hade otur helt enkelt och fick varken till bra slag eller tog särskilt många lyror. Bättre gick det igår på 9kampen! Vi gjorde allt från att steka pannkaka på ett stormkök (aka trangia) och leka fårhage och alla fåren ska ut ur hagen utan att nudda vare sig stängsel eller träd, alltså vi lyfte över alla. :) Det var kul, och jag fick agera liten och smidig som vanligt :p trots att jag är i en helt ny miljö tycks min roll inte ha ändrats så jättemycket.

Helgen innebar att insparksveckan var slut och väldigt många åkte hem till sina hemstäder för att ta hit lite mer grejer, hälsa på pojkvänner och flickvänner och dylikt. Men jag stannade kvar :P haha, men det gjorde jag helt rätt i och jag ångrar det inte. Det var nämligen fest i helgen, i lördags. Och ni anar inte hur mycket döva kan festa, det är helt otroligt. Jag tror faktiskt att döva festar mycket mer än hörande, vi frågade vår dövrealialärare Eva om det (hon är döv) och hon sa att det kanske berodde på att döva har mer pengar eftersom de får mer i bidrag av staten (en döv som studerar får ca 3000-5000 kr i bidrag) Men iaf, festen var väldigt trevlig och rolig, även om den var en aning mer högljudd än vad jag hade trott. Jag kom väl i säng ca 3 och var väldigt nöjd efter ett antal skrattattacker och många spännande samtal som fick mig att komma till nya insikter om både folk här och döva i allmänhet. Bl.a. fick jag lära mig att döva i Vietnamn är i princip förföljda och tvingas till talundervisning i skolan, och om de uttalar saker fel eller inte hör eller förstår frågan så blir de bestraffade med slag. Så sorgligt och fruktansvärt, det måste världen verkligen göra något åt!!






Kommentarer
Postat av: Camilla

Ååå haha, ja din roll som liten o nätt ändras väl inte i första taget!!Korta och söta håller i sig, vad man än gör =)



Nä fy va hemskt med det där i Vietnam... nästan tår o ögat!!



Den där festen verkade dock trevligt...pöss

2009-09-02 @ 11:35:47
URL: http://urklipp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0