Västanvik 40 år!!

Helg igen, och jag måste erkänna att det känns som att det har gått mycket längre tid här på skolan är bara två veckor, det känns som om det iaf har gått tre veckor. Jag börjar komma in i teckenspråket mer och mer, och jag försöker använda det när jag pratar svenska, liksom för att komma ihåg vad tecknena betyder och hur jag gör dem. Läxorna den här veckan har nästan bara handlat om teckenspråk, förutom Göran, vår svenskalärare, hans läxa handlade om svenska så klart. Men det viktigaste jag har lärt mig den här vecken är ha, ha inte, happ och hu dvs. teckenen för att ha något, att inte ha något, att ha gjort något och inte har gjort något :) Det är väldigt bra att kunna! :P

Igår var det STOR fest på skolan!! Ja, Västanviks folkhögskola (skolan jag går på för er som missat det) firade 40 års jubileum, det var nämligen 1969 som Västanviks folkhögskola upprättades som en folkhögskola för döva. Skolan startades dock som en fillial till Fornby folkhögskola, men sen 1978 har skolan varit självständig. Västanvik är också den enda folkhögskolan för döva i Sverige, dvs döva har inte så stort utbud när de ska välja skola. Det är lite synd, men samtidigt är de faktiskt inte en jättestor målgrupp, jag tycks mig minnas att en av tjejerna i min klass sa att det är ca 10.000 döva i Sverige, jag kan ha fel, så lita inte på mig helt och hållet jag ska kolla upp det. Men i vilket fall så är det fler psoriassis sjuka i Sverige än döva, det tycker jag är lite spännande. För jag har alltid tyckt att de 200.000 psoriassis sjuka som bor i Sverige är så få, och så plötsligt utbildar jag mig till att jobba med en målgrupp som är ännu färre... Men men så kan det gå, och jag är väldigt nöjd med mitt val än så länge.

Ja men iaf, det var ju stor fest igår. Först var det Öppet hus på skolan, med gratis fika och tipspromenad, ja jag och Robin i min klass vann faktiskt priser i tipspromenaden, vi vann en varsin t-shirt. Det va roligt. :) Och så testade vi på att vara dövblinda i trädgården på skolan, det var kul och lärorikt men läskigt. Senare på kvällen var det grillning tillsammans med gamla elever och lärare, det var också spännande, folk berättade historier som hade hänt när det gick på skolan och dylikt, och sen vid halv 22 var det en eldshow nere i amfiteatern, det var väldigt spännande. Efter eldschowen blev det lite fest på första våningen i mitt hus, och det var väldigt trevligt :) Många var där, och det är alltid lika kul :)

Mamma har varit här uppe också, hon kom i fredags och åkte igår igen, så det blev bara en snabb visit. Men det var för att hon skulle hämta hem bilen så att hon och sys kan använda den nu när de ska åka runt på sys konferanser och mamma ska vara barnvakt till lilla veris :) Men hon hann iaf lära mig och Josephine sticka innan hon åkte :) Så nu kanske det blir något stickat underverk framöver :P haha. Nej men jag och Josephine har valt skapande på eget val och vi ville båda hellre sticka än måla så därför, nu kommer vi sticka ca 2-4 timmar i veckan :) roligt värre!!

Nej, nu måste jag springa ner och slänga in en tvätt i maskinen, men ha det gott allihopa!!


Kommentarer
Postat av: Camilla

ååå storfest alltså =) Låter som om det händer mkt skoj däruppe!!



Själv är jag toppenförkyld, lagom trevligt. Åå ska du sticka, det tycker jag vekar som en mysig aktivitet att ägna sig åt på hösten. Myspys...



2009-09-06 @ 21:32:35
URL: http://urklipp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0